دانشگاه علوم پزشکی همدان
وظایف کمیته

 

 کمیته برنامه ریزی درسی
 

برنامه ­ریزی درسی، مهم‌ترین مؤلفه نظام آموزشی محسوب می­شود. میزان توانایی اساتید در امر تدریس ارتباط معنی داری با میزان آگاهی آنان از برنامه ­ریزی درسی دارد. توجه به ضرورت برنامه ریزی درسی و دقت در اجزاء توسط اساتید نشانگر حساسی از سازماندهی فکری و روند آموزشی آنان می باشد.دانش اساتید از ماهیت و فرایند برنامه­ریزی درسی از ضروریات یادگیری موثر فراگیران و دستیابی به اهداف آموزشی است. بنابراین، با توجه به اهمیت برنامه ­ریزی درسی، بررسی کارآیی و اثر بخشی برنامه­های درسی در نحوه تدریس، ارزشیابی و در نهایت یادگیری فراگیران بسیار ضروری است.

 

 

وظایف کمیته برنامه ریزی درسی

  • ارتقاء برنامه های درسی و منابع آموزشی از طریق بازنگری در آنها
  • مطالعه و بررسی برنامه های مشابه در دانشگاههای معتبر دنیا
  • نظرخواهی از اساتید، متخصصین رشته و دانشجویان
  • مطالعه و بررسی مجدد سرفصلهای برنامه درسی موجود با هدف بازنگری و تجدید نظر در محتوای آنها
  • مطالعه و بررسی سرفصلهای برنامه های درسی موجود با هدف حذف مباحث تکراری و یا ادغام آنها
  • شناسایی دروسی که بمنظور بروز شدن برنامه درسی باید آن ها را به برنامه درسی اضافه گردد.
  • ارتقا سطح مهارتهای آموزشی و ارزشیابی اعضاء هیات علمی دانشگاه از طریق برنامه ریزی و اجرای کارگاه‌های مورد نیاز اعضاء هیات علمی
  • انجام پژوهش‌های کاربردی به منظور ارتقای کیفیت و کمیت فرایند برنامه‌ریزی آموزشی در دانشکده
  • همکاری در اصلاحات و بازنگری برنامه های درسی گروه های آموزشی مختلف
  • استفاده از توانایی دانشکده و همکاری گروه های آموزشی در خصوص بازنگری برنامه های تجربه شده و تغییرات مورد نیاز
  • همکاری در برگزاری دوره های توانمند سازی اعضای هیات علمی
  • مشارکت و پیگیری اجرای برنامه ها توسط مدیران گروه ها
  • طراحی، اجرا و ارزشیابی فرایند ارزیابی گروه های آموزشی
  • مکاتبه و پیگیری روند پیاده‌سازی کوریکولوم‌های آموزشی و برنامه‌های راهبردی رشته‌های تخصصی و تحصیلات تکمیلی دانشکده
  • برگزاری جلسات منظم و همفکری با اعضای کمیته و اجرای مصوبات
  • تدوین برنامه های استراتژیک و عملیاتی در گروه بر اساس سیاست کلی
  • ارائه مشاوره به مدیران گروهها و اساتید در تدوین طرح درس
  • ارائه مشاوره جهت به کارگیری روشهای آموزشی موثر و جدید
  • پیگیری امور مربوط به تدوین و بازنگری برنامه تا حصول نتایج
  • ارائه پیشنهاد و تدوین دوره و برنامه های آموزشی در زمینه برنامه ریزی آموزشی
  • تهیه متون علمی مناسب جهت آموزش افراد در زمینه برنامه ریزی آموزشی
  • تهیه گزارش فصلی و ارسال به مدیر دفتر